Nov 21, 2009

Nasihat..

Nasihat Imam Ibnul Wardi Al-Kindi:

"Bentengi Dirimu Dengan Kesungguhan Dan Kegigihan. Dan Hindari Dari Bersahabat Dengan Orang Yang Bodoh Dan Orang Yang Cedera Pemikirannya..

Jangan Kau Hiraukan Orang Yg Dengki Akan Engkau Kerana Tidak Akan Dipuji Kecuali Orang Yg Mampu Melupakan Kedengkian Orang Lain. Seseorang Itu Tidak Akan Selamat Daripada Musuh Yg Dengki Kepadanya, Walaupun Ia Beruzlah Di Puncak Gunung Tinggi..

Jangan Engkau Hiraukan Pengadu Domba Yang Merosakkan Hubungan Baikmu Dengan Seseorang. Biarkanlah Dia, Dan Jangan Engkau Peduli Akan Dia. Maka Kebencian Itu Biasanya Datang Dari Orang Yg Suka Mengadu Domba..

Sekali-Sekali Tinggalkanlah Orang Yg Kau Kasihi,Dan Sekali-Sekali Datanglah Berkunjung Kerumah Sahabat, Nescaya Bertambahlah Kecintaan Sesama Kamu.Maka Barang Siapa Yg Tak Pernah Meninggalkan Kekasihnya Atau Terlalu Kerap Datang Berziarah Ke Rumah Sahabatnya Maka Yg Demikian Itu Menjemukan..

Peganglah Akan Tajam Mata Pedangmu, Dan Tinggalkanlah Sarungnya, Kerana Yang Dinilai Itu Ialah Kehebatan Peribadi Seseorang Bukan Pakaiannya.."

buat renungan bersama sahabat-sahabatku...

No comments:

Post a Comment